Σάββατο 15 Ιουνίου 2019

Το Άγιο Πνεύμα στην Κατήχηση της Καθολικής Εκκλησίας


Γνωρίζουμε το Άγιο Πνεύμα!

         Η Εκκλησία, ως ζωντανή κοινωνία στην πίστη των Αποστόλων την οποία μεταδίδει, είναι ο χώρος όπου γνωρίζουμε το Άγιο Πνεύμα:
¨ Στις Άγιες Γραφές, οι οποίες είναι θεόπνευστες,
¨ Στην Ιερή Παράδοση, της οποίας οι Πατέρες της Εκκλησίας είναι μάρτυρες πάντοτε επίκαιροι,
¨ Στο έγκυρο Διδακτικό Σώμα της Εκκλησίας, στο οποίο το Άγιο Πνεύμα συμπαραστέκεται,
¨ Στη Θεία Λατρεία των ιερών Μυστηρίων, στα λόγια της και στα σύμβολά της, όπου το Άγιο Πνεύμα μας βάζει σε κοινωνία με τον Χριστό,
¨ Στην προσευχή, μέσα στην οποία μεσιτεύει για μας,
¨ Στα χαρίσματα και στα διακονήματα, με τα οποία η Εκκλησία οικοδομήται,
¨ Στα σημεία της αποστολικής και ιεραποστολικής ζωής,
¨ Στη μαρτυρία των αγίων, όπου το Άγιο Πνεύμα φανερώνει την αγιότητά Του και συνεχίσει το έργο της σωτηρίας.

  Η λέξη «Πνεύμα» μεταφράζει την εβραϊκή λέξη «Ρου(χ)ά», η οποία στην πρώτη της έννοια σημαίνει φύσημα, αέρα, άνεμο. Ο Ιησούς χρησιμοποιεί ακριβώς την αισθητή εικόνα του ανέμου για να εξηγήσει στο Νικόδημο την υπερβατική νεότητα Εκείνου που είναι προσωπικά η Πνοή του Θεού, το θεϊκό Πνεύμα. Από την άλλη πλευρά, οι λέξεις Πνεύμα και Άγιος είναι επίθετα κοινά για τα τρία θεϊκά Πρόσωπα. Ενώνοντας όμως τις δύο λέξεις η Αγία Γραφή, η θεία Λατρεία και το θεολογικό λεξικό καθορίζουν το ασύλληπτο Πρόσωπο του Αγίου Πνεύματος, χωρίς δυνατότητα συγχύσεως με τις άλλες χρήσεις των λέξεων «πνεύμα» και «Άγιος».

  Όταν ο Ιησούς αναγγέλλει και υπόσχεται την έλευση του Αγίου Πνεύματος, το ονομάζει «Παράκλητο», που κατά γράμμα σημαίνει εκείνον που «καλείται κοντά», γίνεται συνήγορος. Η λέξη «Παράκλητος» ερμηνεύεται συνήθως ως «Παρηγορητής», και ο Ιησούς είναι ο πρώτος παρηγορητής. Ο ίδιος ο Κύριος ονομάζει το Άγιο Πνεύμα «Πνεύμα της Αλήθειας». Εκτός από το κύριο όνομα, που χρησιμοποιείται περισσότερο στις Πράξεις των Αποστόλων και στις Επιστολές, στον Απόστολο Παύλο βρίσκουμε τις ονομασίες: το Πνεύμα της επαγγελίας, το Πνεύμα υιοθεσίας, το Πνεύμα του Χριστού, το Πνεύμα του Κυρίου, το Πνεύμα του Θεού, και στον Άγιο Πέτρο, το Πνεύμα της δόξας.
Κατήχηση Καθολικής Εκκλησίας, 688, 691, 692